Zhlédněte se v noblese šperkařské secese
Kdo by neznal plakáty Alfonse Muchy, jejichž repliky svého času zdobily nejeden český domov. Mucha byl průkopníkem secese. Možná právě díky jeho divadelním plakátům pro herečku Sarah Bernhardtovou většina z nás pozná secesní estetiku. Znáte, ale i secesní šperkařství?
Vsadím se s vámi, že pokud znáte právě ony Muchovy secesní výjevy, pak dozajista správně identifikujete i šperk z tohoto období. Koneckonců podle Muchových návrhů tvořil francouzský šperkař Georges Fouquet. Skvosty té doby poznáte právě podle florálních motivů, ornamentálnosti a lineárnosti. Secese byla mezinárodní sloh (ve Francii byla nazývaná art nouveau a v Německu Jugendstil), který ovládl malbu, sochařství, architekturu, ale hlavně užité umění na přelomu 19. a 20. století.
Pro šperkaře to byla zlatá (ale i stříbrná a platinová) doba! Ke slovu se dostaly netradiční materiály - kombinovalo se levné s drahým, jako třeba zlato se sklem. Na našem území se dostal ke slovu granát. Šperky začaly přímo sálat náladou, emocemi a příběhy. Mimochodem znáte česko-německý televizní seriál Náhrdelník? Titulním hrdinou - na půvabné šiji Libušky Šafránkové - zde byl krásný secesní náhrdelník a jeho padělek. Unikátní šperk (ale i jeho dokonale zpracovaný duplikát) zde byl propojovacím prvkem lidských osudů ve střední Evropě, kterou turbulentně kráčely dějiny a zejména dvě světové války.
Právě takových šperků, jejichž osudy si můžete pouze domýšlet, najdete na pultech antiků mnoho. Secesní náhrdelníky, visací náušnice, koliéry, ale i brože okouzlují dodnes svou subtilností a výtvarnou elegancí. Pokud toužíte po motivech vážek, či motýlů, kombinaci jemňoučkého filigránu s barevnými drahokamy, pak jste se „ocitli“ ve správné dějinné etapě. Opravdu kouzelné a u zákazníků velice oblíbené jsou secesní diamantové respektive briliantové prsteny. Škoda, že šperky nemohou mluvit, určitě by mohly vyprávět přímo rodinné ságy. Ale víte co? Já vám místo toho mohu povykládat o těch špercích samotných.
Martin Cinolter